Salih ameller
Sual: Salih amel nedir? (Ancak bir mürşid-i kâmilin yaptıkları salih amel olur) diyenler var. Bu doğru mu, o zaman herkes mürşid-i kâmil nasıl olacak?
CEVAP
Salih amelin mürşidlikle alakası yoktur. İmam-ı Rabbani hazretleri buyuruyor ki:
Salih amel, İslam’ın beş şartıdır. İslam’ın bu beş temelini, bir kimse hakkıyla kusursuz yaparsa, Cehennemden kurtulur; çünkü bunlar, salih işler olup, insanı günahlardan ve çirkin şeyleri yapmaktan korur. Nitekim Ankebut suresi, 45. âyetinde mealen, (Kusursuz kılınan bir namaz, insanı kötü işleri işlemekten korur) buyuruldu. İslam’ın beş şartını yerine getirmek nasip olan kimse, nimetlerin şükrünü yapmış olur. Şükrü yapınca, Cehennem azabından kurtulmuş olur; çünkü Nisa suresi, 147. âyetinde mealen, (İman edip şükrederseniz, azap etmem) buyuruldu. (1/304)
Kur’an-ı kerimde mealen buyuruluyor ki:
(İman edip salih ameller işleyenler için, mağfiret ve bol rızık vardır.) [Hac 50]
(İman edip salih amel işleyenlere kesintisiz mükâfat vardır.)
[İnşikak 25]
(İman edip salih ameller işleyenlere cennetler vardır.) [Tin 11]
(Allahü teâlâ, kâfirken tevbe ve iman edip salih amel işleyenlerin seyyiatını hasenata [günahlarını sevablara] çevirir.) [Furkan 70]
(İman edip salih amel işleyenler ve Rablerine güvenip huşu ve tevazuyla itaat edenler cennet ehlidir. Onlar orada ebedi kalırlar.) [Hud 23]
(İman edip salih amel işleyenlerin [ibadetleri yapıp haramlardan kaçanların] yeri Firdevs cennetleridir.) [Kehf 107]
(Asra yemin olsun ki, insanlar ziyandadır; ancak iman edip salih amel işleyenler müstesnadır.) [Asr 1–3]
(İman edip salih amel işleyenler, cennet ehlidir ve orada ebedi kalırlar. Biz hiç kimseye gücünün üstünde bir şey teklif etmeyiz.) [Araf 42] Bu âyet-i kerime, istisnasız herkesin iman edip salih amel işleyebileceğini, salih amelin insanın gücünün üstünde bir şey olmadığını bildiriyor. (Beydavi)
Mürşid-i kâmil, tasavvufta olgunlaşmış, evliyalık mertebelerinin sonuna ulaşan ve başkalarını da bu yolda yetiştirebilen rehber zatlara denir. Böyle bir zatın ibadetiyle sıradan bir müslümanın ibadeti aynı olmamakla beraber, salih ameli herkes işleyebilir; ama herkes mürşid-i kâmil olamaz. Hatta her evliya da mürşid-i kâmil değildir.